NUTELLA: Taká zdravá pochúťka, kiež by neobsahovala ten karcinogénny palmový olej!

“Štúdia varuje: Konzumácia Nutelly môže spôsobiť rakovinu!”

Keby to počul pán Ferrero, tak by sa teraz určite obracal v hrobe. To, čo sa nepodarilo tisícom dietológov a nutričných špecialistov po celom svete – odhovoriť ľudí aby sa prestali nadžgávať presladenou a tučnou Nutellou – sa spoločnosti EFSA (Európsky úrad pre bezpečnosť potravín) podarilo zo dňa na deň. Zázračné slovíčko? Palmový olej!

nutella-featured

Dobre no, preháňam, EFSA sa v skutočnosti touto problematikou zaoberá dlhodobo, ale všetci vieme, ako funguje internet.

Read More »

3 obľúbené (a nepravdivé) frázy výživových poradcov

Keďže mám pre vás v novom roku naplánovaných okrem iného aj množstvo náročnejších článkov, poďme si najprv trochu odľahčiť atmosféru. Prichystala som si 3 hlášky, ktoré si často prečítate na stránkach vašich obľúbených lifestyle koučov. A tým “často” myslím takmer neustále. Nič by na tom nebolo, ak by sa nejednalo o pochybné polopravdy až úplné blbosti, ale veď vlastne posúďte sami :)

nepravdive-vyroky

Read More »

VEDA NIE JE NUDA #3: Odtajnená aféra medzi tukmi a rakovinou

veda-nie-je-nuda
Neviem, ako začať dnešný článok, tak ho začnem úplne úprimne slovami, ktoré mi práve chodia po rozume a neviem ich dostať z hlavy: Už si začínam pripadať ako debil. 

Lebo…dala som si záväzok, že budem publikovať rôzne články na rôzne témy, ale nejakým nedopatrením vždy skončím pri hyperaktívnych absolventoch Vysokej školy čítania Zlatošových FB statusov, ktorí sa medzi nami pohybujú mysliac si, že bravčová masť je najzdravší tuk na svete a že pridávanie masla do kávy nie je diagnóza.

Aj vy máte v svojom okolí ľudí, čo vás vždy dokážu vytočiť? No ja napríklad nemám. Čuduj sa svete, všetci naokolo mňa sú strašne normálni a väčšinou sa na podstatných veciach zhodneme. Potom ale prídem na internet tam si pekne krásne dvihnem tlak, aby sa nepovedalo.

A viete čo, už ma vlastne strašne nebaví byť stále tá, ktorá vypisuje, že NADMERNÁ KONZUMÁCIA TUKOV NIE JE ZDRAVÁ a že NASÝTENÉ MASTNÉ KYSELINY NIE SÚ IBA NEŠKODNÉ TUKY NEPOCHOPENÉ MAINSTREAMOVOU SPOLOČNOSŤOU. Už by som niekedy napríklad rada napísala aj ódu na moju obľúbenú slaninu, ale nemôžem, aby to zasa niekto nepochopil tak, že si môžeme na noc obtočiť slaninu okolo hlavy pre jemnejšiu pleť a ráno ju všetku zjesť, ideálne s kávou, pre lepšie zdravie.

Dnes to teda opäť bude niečo v duchu vyššie uvedených caps-lockov, a teda napíšem vám ďalší z milióna dôvodov, prečo by ste nemali slepo dôverovať tým, ktorí nevidia problém v prepchávaní sa tukmi.

Read More »

RECENZIA: Keď skeptik dostane Motivačný diár

V dnešnom článku sa vraciam k niečomu, čo som už veeeľmi dávno nerobila, aj keď kedysi som sa tomu venovala takmer na dennom poriadku – k recenzovaniu knihy. Akože viem, že to navonok nemá veľa spoločného s výživovým blogom. Nejedná sa však o recenziu na ďalší diel knihy o tom miliardárovi, čo rád cape svoju priateľku po zadku, ale o niečo, čo by teoreticky mohlo pomôcť ľuďom, čo sa snažia schudnúť, pribrať, nabrať svaly, alebo (tak ako ja), rozbehnúť biznis. V podstate je to niečo, čo môže využiť každý, kto za poslednú dobu zhodnotil, že kým do svojho života nevnesie trochu poriadku a organizácie, tak sa k svojmu cieľu v živote nedopracuje.

motivacny

Takže toto je prosím pekne Motivačný diár 2017. Nebudem vám klamať, nemám rada slovo “motivačný”. Niečo ma na ňom strašne…demotivuje. Ale koncept ma zaujal už minulý rok, keď som nemala peniaze, ale mala som veľa cieľov a ešte väčšiu potrebu si ich nejako usporiadať. Ani tento rok nemám peniaze, ale poslali mi ho na recenziu z I Can Academy a keďže odmietam recenzovať detoxikačné kávy a pásy na chudnutie, tak som sa potešila aspoň týmto spôsobom.

Read More »

MLIEČNY TUK: Máme sa ho báť?

Moja láska k mliečnym výrobkom a špeciálne k syrom je tak obrovská, že som dnes vlastne bola hrozne šokovaná, keď som si uvedomila, že som tejto téme na blogu nevenovala ešte ani jeden článok. Poďme to zmeniť!

Na 100% niekde na internetoch existuje kvíz s názvom “Povedz mi, ktorú potravinu nekonzumuješ a ja ti poviem, za ktorého z výživových poradcov sa vydáš“. Či už nemáte radi mäso, mlieko, sóju…na nete určite nájdete nejakú svoju spriaznenú dušu, ktorá vám pomôže nájsť tú správnu cestu. Tak to je. Zákon slovenského výživového poradenstva.

Hoďme do éteru na internet slovné spojenie mliečny tuk a nechajme sa diskutujúcich zasa raz pobiť na tom, či sú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré ho tvoria, zdraviu škodlivé alebo nie. Kto už ale aspoň trochu zmaturoval z tých predpotopných názorov, že potraviny sú buď zlé alebo dobré, tak sa pomaly ale isto prestáva pozerať na každú potravinu zvlášť a začína si všímať stravu ako celokAký je pomer nasýtených a nenasýtených mastných kyselín v mojej strave? Konzumujem dostatok esenciálnych mastných kyselín? Tvoria živočíšne bielkoviny absolútnu väčšinu môjho jedálnička alebo si ho pravidelne spestrujem aj kvalitnými rastlinnými zdrojmi? A asi najdôležitejšia otázka zo všetkých: Kašlem na svoju stravu úplne najviac alebo ma aspoň trochu zaujíma, čo jem?

mliecny-tuk

Read More »

SCHUDNETE ZO ZELENÉHO ČAJU?

Všetky zaručené zdroje informácií pre ženy typu Báječná žena a Feminity si dávajú záležať na tom, aby vám aspoň 1x týždenne poskytli senzačný tip na chudnutie. Oplatí sa ho vyskúšať najmä vtedy, ak sa vám ešte náhodou nepodarilo schudnúť z tých predchádzajúcich tristotisíc rád.

Nuže tiež ste už tým pádom asi počuli o tom, že schudnete napríklad aj zo zeleného čaju. Alebo ešte viac schudnete z drahých prípravkov na báze zeleného čaju. Kto by už dnes podnikal s lacnými čajovými vrecúškami za 1.50 eur, hejže…

green-tea

Read More »

Vitajte na mojom blogu, volám sa Judita Páleníková a som nutričný terapeut

Dnešný článok píšem s obrovskou radosťou, pretože za posledný mesiac Zápisky nutriholičky začali bzučať aktivitou. Bohužiaľ musím povedať, že nie tou mojou :D Tá aktivita je v podobe vás – vašich zdieľaní, nasledovaní, nových odberov. Teším sa z toho a mám pocit, že vám momentálne dlhujem iný typ článku, než bolo zopár tých posledných.

Je to už dávno, čo som sa naposledy predstavovala a písala niečo o sebe. Samozrejme ono sa tak nejako predpokladá, že človek sa predstaví každému len raz, avšak pri písaní blogu a neustálom príleve nových “tvárí” to nie je také jednoduché.

Blogujem už veľmi veľmi dlho, nie vždy to však bolo o výžive. Začínala som blogom o knihách, ktorého písanie do dnes považujem za podstatne jednoduchšie. Celé to bolo o dojmoch, o názoroch a pocitoch po dočítaní tej ktorej knihy. Takmer jediná negativita, s ktorou sa stretnete, je tá, keď sa niekto vysmieva vášmu literárnemu vkusu. Fakt nič, čo by ste nerozdýchali. U blogu o výžive a celkovo o životnom štýle je to už o niečom inom. Miešajú sa tu neodborníci, ktorí blogujú pre radosť, tí, pre ktorých je blogovanie súčasťou podnikania a budovania kariéry a taktiež odborníci, ktorí berú blogovanie už iba ako doplnok svojej bohatej profesionálnej kariéry. A tak sa tu všetci mixujeme na jednom veľkom-malom internete, hádame sa, nadávame si…a ľudia nie sú o nič múdrejší v tom, čo by mali jesť.

Read More »

MÝTY VO VÝŽIVE: METABOLIZMUS (1.ČASŤ)

Mýty vo výžive metabolizmus

Akonáhle sa človek začne vŕtať do základných živín – bielkovín, tukov, sacharidov – a do pomerov, v akých by mali byť v našej strave zastúpené, musí rátať s tým, že s ním bude veeeľa ľudí nesúhlasiť. Je to taká pomerne kontroverzná téma, aj keby nemala byť, nakoľko na tom, ako funguje metabolizmus na tých elementárnych úrovniach, je momentálne len naozaj veľmi málo nejasného a diskutabilného. Základné poznatky o tom, čo sa na čo premieňa a za akých podmienok, nájdete vo všetkých relevantných knihách biochémie a sú približne totožné, sem-tam doplnené o nové informácie, avšak nič také, čo by prevrátilo celú teóriu o ľudskom metabolizme naruby. Rozličné názory na príjem bielkovín, tukov či sacharidov sú už väčšinou iba obrazom toho, do akej miery človek tieto biochemické poznatky ovláda.

No.

A začala som tak bojovne :D Ale cieľom tohto článku nie je naštvať celú športovú dedinu, ja sa ani netvárim, že som odborníčka na výživu vrcholových športovcov a aj tento článok v podstate píšem s pohárom vína napchávajúc sa mozzarellou a bohvie pri čom ešte skončím, kým pôjdem spať…Nuž ale biochémiu ovládam dajme tomu celkom dobre, tak ak vás zaujíma pohľad na to, čo hovoria fakty na všetky tie prinajmenšom zvláštne výživové stratégie rekreačných športovcov – teda tých, čo nešportujú súťažne ale viac-menej pre seba a pre dobrú kondíciu, zdravie a vzhľad, tak si prečítajte tento článok (ktorý bude mať ešte minimálne jedno pokračovanie :))

Read More »

Mýty vo výžive: škodia omega-6 tuky nášmu zdraviu?

Poďme sa dnes trochu baviť o polynenasýtených mastných kyselinách (omega-3 a omega-6) a o tom, aký majú v našej výžive význam

Pri povrchných znalostiach biochémie si totiž človek veľmi ľahko postaví tieto dva druhy mastných kyselín proti sebe. Omega-3 majú protizápalové účinky, omega-6 spôsobujú zápal. Omega-3 pôsobia protizrážanlivo, omega-6 prispievajú k tvorbe zrazenín. Atď., atď. Čiže omega-6 MK sú zjavne zlé. Zjavne…Ibaže by neboli?

Poďme ešte trochu viac na začiatok a povedzme si, že mastné kyseliny (hlavné zložky tukov) sa delia na nasýtené a nenasýtené. Zatiaľ ešte stále všeobecne platí, že by sme sa v našej strave mali snažiť o obmedzenie konzumácie nasýtených mastných kyselín (ktoré sú najmä v živočíšnych tukoch a napr. tiež v kokosovom oleji) a o zvýšenú konzumáciu nenasýtených MK. To je to, s čím niektorí výživoví poradcovia vôbec nesúhlasia a čo označujú za zastaralý názor. Tento článok bohužiaľ nemá kapacitu sa tejto problematike podrobnejšie venovať, ale určite o nasýtených MK budem ešte niekedy písať :)

Vráťme sa ale k nenasýteným MK. Tým dobrým. Tie sa delia na mononenasýtené (ich dobrým zdrojom je napr. olivový olej alebo avokádo a ich hlavným zástupcom je kyselina olejová) a polynenasýtené, ktoré sa ešte ďalej delia na omega-3 a omega-6. Hlavnými zástupcami omega-3 sú kyselina alfa-linolenová (nachádza sa napr. v niektorých semienkach a orieškoch), a kyseliny DHA a EPA (nachádzajú sa hlavne v rybách a ďalších morských živočíchoch) a zástupcami omega-6 sú kys. linolová, ktorá sa vie premeniť na kyselinu arachidonovú (nájdeme ich napr. v slnečnicovom a sójovom oleji, ale aj v mandliach, vlašských orechoch, avokáde, kys. arachidonovú dokonca v mäse a vajíčkach).

V biochemických knihách si prečítate, že kyselina arachidonová (omega-6) dáva základ tvorbe pro-zápalových látok. Čo si pravdepodobne myslia tí, ktorí sa boja omega-6 MK je, že po konzumácii kyseliny linolovej, napr. zo slnečnicového oleja, sa nám aj v tkanivách automaticky dvihne koncentrácia omega-6 (najmä kyseliny arachidonovej) a to spôsobí zápal. Ospravedlňujem sa, že kazím zábavu, ale v skutočnosti to tak nefunguje. Premena kys. linolovej na kys. arachidonovú je v našom tele veľmi silno regulovaná (teda nie je tu priama úmera medzi konzumáciou omega-6 a ich prítomnosťou v našich tkanivách) a to, že zjeme potravinu bohatú na omega-6, preto nespôsobí v tele priamo zápalové reakcie. Čo sa ale naozaj deje?

Premena kyseliny linolovej na kyselinu arachidonovú (obidve omega-6 MK), z ktorej potom vznikajú pro-zápalové látky, súťaží s premenou alfa-linolenovej kyseliny na DHA a EPA (všetko omega-3 MK), z ktorých následne vznikajú protizápalové látky. Zjednodušene povedané, zápalové procesy súťažia s protizápalovými. Príjem omega-6 MK v strave teda nezvýši ich koncentráciu v tkanivách, ale negatívne ovplyvní premenu omega-3 MK, teda zabráni vzniku protizápalových látok. Ak však budeme jesť dostatok rýb a iných morských živočíchov, ktoré už EPA a DHA obsahujú, nebudeme sa musieť spoliehať na ich premenu z alfa-linolenovej kyseliny (ako napríklad v prípade vlašských orechov alebo chia semienok, ktoré obsahujú omega-3, ale len vo forme alfa-linolenovej kyseliny). Tu sa mi ešte veľmi žiada napísať, že premena kys. alfa-linolenovej na EPA a DHA je už aj tak veľmi obmedzená, takže chia semienka a ryby určite nie sú rovnocenným zdrojom omega-3.

Ak som vás ešte úplne nezblbla a zatiaľ sa vo všetkom chytáte, tak vás práve určite napadlo, či by sme to teda všetko nevyriešili aj v prípade, že obmedzíme konzumáciu omega-6 MK. Keď už nám takto sabotujú metabolizmus úžasných omega-3 MK.

Nuž, asi je vhodné poznamenať, že nie sú omega-6 ako omega-6. Popri hranolkách, lacných olejoch a margarínoch existujú kvalitné zdroje, ako vlašské orechy, mandle, sezamové semienka, para orechy, slnečnicové a tekvicové semienka, avokádo, arašidy a arašidové maslo ale aj kvalitné slnečnicové a sójové oleje, či margaríny s priaznivým pomerom omega-6 a omega-3.

Samozrejme sú ľudia, ktorí šíria paniku o čosi radšej ako zvyšok populácie a vychádzajú z toho, že všetci sa tu stravujeme úplne na figu, pravidelne konzumujeme hranolky z McDonaldu a jediný olej, ktorý máme  v chladničke je slnečnicový olej značky Kaufland. A preto ich treba čítať a sledovať, lebo oni nás vyvedú z temnoty. Zatiaľ čo väčšina publikácií udáva, že príjem omega-6 MK je predsa len o niečo vyšší, ako by mal byť a v pomere k omega-3 je to asi 9:1, sú ľudia, ktorí sa veľmi radi chytia mega čísel ako 25:1 až 50:1 (našla som ich napr. na stránke doktora Mercoly). Znie to rozhodne strašidelnejšie a v človeku to automaticky vyvolá strach zo zlých zlých omega-6. Paradoxom je, že ľudia, ktorí sledujú tieto paniku vyvolávajúce stránky, nie sú tí ľudia, čo každý druhý deň vyprážajú a pravidelne sa stravujú vo fast foodoch. Ich sledovatelia sú vo veľkej miere ľudia, ktorí už teraz riešia výživu viac, ako svoju frajerku. Títo si čítajú status, že omega-6 sú škodlivé.

Ďalším dôvodom, prečo je rozhodne vhodnejšie informovať, že nie omega-6 MK sú nutričný problém, ale nízka konzumácia omega-3 MK najmä vo forme rýb a morských plodov, je to, že samotná kyselina arachidonová nedáva základ iba tvorbe pro-zápalových látok, ale aj protizápalových. Je preto dôležitá aj v procese regenerácie tkanív po zápale. V tejto štúdii sa zasa dočítate, že vyšší príjem omega-6 MK (5-10% celkového energetického príjmu) dokonca znižoval riziko vzniku chronických ochorení. Význam omega-3 a najmä omega-6 teda určite nie je čiernobiely. Prečo potom písať, že omega-6 sú preukázaný problém a zároveň obviňovať iných zo zavádzania?

Jeden z mojich prednášajúcich na VŠ, Doc. Ing. Jíří Brát, CSc. by vám ešte dokonca pravdepodobne povedal, že s konzumáciou omega-6 to u nás vôbec nie je také kritické a u väčšiny populácie sa to pohybuje v rámci odporúčaných množstiev. Podľa neho, ak sa bavíme o pomeroch, tak pomer 1:9 by opäť nenaznačoval vysoký príjem omega-6 ale naopak extrémne nízky príjem omega-3. Preto odporúča nebaviť sa o pomeroch vôbec. Toto však nie je tak úplne môj názor.

Zdrojmi, o ktoré som sa opierala v dnešnom článku, sú opäť raz moje vysokoškolské skriptá, prednášky a poznámky, ale okrem nich pridávam aj ďalšie zaujímavé odkazy, ktoré si môžete prečítať:

Zdroj 1

Zdroj 2 

Zdroj 3

Vyskúšala som novinku Zdravé raňajky…a takto to dopadlo

Momentálne si prechádzam životnou fázou, tzv. druhým batoľacím vekom, kedy ochutnávam všetko nové, čo mi príde pod ruku (a áno, správne hádate, takmer všetko vypľúvam).

Keď sa ma kamaráti pýtajú, či zdravo sa stravovať znamená jesť šalátiky a nechutné ryžové chlebíky, tak im samozrejme vždy zhrozene odpovedám, že ani zďaleka. Keby som mala vybrať jeden jediný dôvod, prečo som išla študovať výživu, tak by to bolo preto, aby som mohla celý život jesť to, čo mám rada a čo mi chutí a napriek tomu sa stravovať aspoň relatívne zdravo a nevypestovať si nejaké pliagy typu diabetes alebo srdcové choroby.

Ale čím dlhšie pracujem v oblasti výživy, tým viac ma fascinujú moderné potraviny a výrobky určené pre “ľudí, ktorí sa chcú zdravo stravovať alebo schudnúť.” Takže ak prihliadneme na moje vnútorné rozpoloženie a kariérny výber, tak je úplne jasné, že keď som minule v obchode zbadala téglik s názvom Zdravé raňajky, tak som to jednoducho musela kúpiť a vyskúšať.

ABM_1466879091orez

Read More »