Moja strava na vysokej škole (1. časť)

Keď ľuďom poviem, čo mám vyštudované, väčšina hneď usúdi, že sa určite musím stravovať strašne zdravo a že kde sa objavím, tam som všetkým žiarivým príkladom. Hlavne počas samotného štúdia bolo pre mňa dosť stresujúce snažiť sa naplniť nejaké nevyslovené očakávania a neraz som radšej ostala bez poriadnej večere, než aby som si išla do spoločnej kuchynky zohriať rezeň, ktorý som si doniesla z domu, alebo urobiť jednoduché špagety, ktoré boli jedným z mála jedál, na ktoré som sa ešte po príchode zo školy zmohla. Trvalo mi roky, kým som sa naučila zosúladiť stravu a štúdium a niektoré veci som nezvládla vôbec. Posledné 2 roky som k tomu ešte začala trpieť strašným nechutenstvom, čoho čiastočnou príčinou bol pravdepodobne stiahnutý žalúdok, ale hlavne to, že sa mi jednoducho prejedli všetky lacné veci, ktoré som si mohla dovoliť a ktoré mi boli k dispozícii a začala som k ním mať neuveriteľný odpor. Nebolo to iba nedostatkom peňazí, ale napríklad aj tým, že bolo ťažké nakupovať pre jednu osobu, ak som neplánovala jesť jednu a tú istú potravinu týždeň v kuse.

Život na internáte si od vás z hľadiska správnej výživy vyžiada krutú daň a nech si vraví kto chce čo chce, častokrát nepomôže ani to, že väčšinu svojich dní trávite na prednáškach o tom, ako sa zdravo stravovať. Skôr by som povedala, že vás to akurát frustruje a cítite sa bezmocní a častokrát totálne neschopní. 

Každopádne, za mojich 6 rokov v Brne sa na mňa predsa len niečo nalepilo a mala som čas vyskúšať všelijaké stratégie, takže by som vám rada vyrozprávala nejaké tie postrehy. Nič si z toho nerobte, ako som už písala, trvalo mi roky, kým som niektoré veci dokázala aplikovať sama na seba a v niektorých prípadoch sa mi to dokonca nepodarilo vôbec. Ak vám ale aspoň niečo z toho trošku pomôže, moja misia bude splnená. Keďže je toho pomerne dosť a nechcela som zbytočne lietať z jednej oblasti do druhej, rozdelila som článok na viac častí a dnes vám prinášam prvú:

ŠTÚDIUM A PRAVIDELNÉ STRAVOVANIE

 

Raňajky + desiata

Študovať na vysokej škole a popri tom sa pravidelne stravovať je určite veľkou výzvou, ale osobne si myslím, že existujú životné obdobia, ktoré sú oveľa náročnejšie na dodržiavanie pravidelného príjmu stravy. Keď musíte namiesto dopoludňajšieho vyspávania vstávať do školy, tak je napríklad väčšia šanca, že nebudete vynechávať raňajky. Ja viem, že je to otrepané, ale raňajky sú naozaj najdôležitejším jedlom dňa a veľakrát na nich stoja a padajú aj všetky vaše snahy o schudnutie. Hoci aj nebudete ráno stíhať zjesť nič iné než banán alebo vypiť mlieko, vždy je to lepšie, než úplne vynechať raňajky a začať obedom, alebo sa nadesiatovať o pol 12 a posunúť si všetky ďalšie jedlá až do takej miery, že s napchávaním sa skončíte tesne pred spaním. Ak to máte podobné ako ja a ráno do seba proste nič nedostanete, tak ja ľuďom zvyknem odporučiť prehodiť si raňajky a desiatu. Ako to potom bude vyzerať na konkrétnom príklade?

Ráno okolo 7 si dáte niečo malé a ľahké, čo by ste si inak dali na desiatu a o 10, po prvej prednáške, si potom dáte o trochu výdatnejšie jedlo, pričom sa stále nebudete musieť prežierať, lebo vďaka malým raňajkám nebudete úplne vyhladovaní. Okolo jednej sa potom môžete úplne v pohode naobedovať bez toho, aby ste obed museli nejako posúvať, čo je v našom prípade kľúčové.

To si napríklad pracujúci (a dlho vyspávajúci) ľudia môžu málokedy dovoliť a väčšinou to končí tak, že raňajkujú o 7 a o 12 už umierajú od hladu a keď raz na obed začnú, tak sa nezastavia, kým nepôjdu spať. Vysokoškolského študenta možno zamestnáva škola celý deň a to môže považovať za prekážku v pravidelnom stravovaní sa, avšak prednášky predsa málokedy trvajú dlhšie než 2 hodiny a ak aj áno, väčšina prednášajúcich vám dá prestávku, aby ste mohli aspoň niečo zjesť.

Obed + olovrant

Najväčšou výzvou študentov býva obed. Mne sa veľmi často stávalo, že sa mi prednáška ťahala napríklad od 11:30 do 13 a po nej sme sa museli rýchlo presunúť na ďalšiu prednášku na druhý koniec mesta. V tomto prípade je veľmi ťažké niekam vopchať obed. Ak vás v skupine nie je veľa a máte flexibilnejšiu výuku (tak, ako sme to mali napríklad my), môžete sa s prednášajúcim dohodnúť, že si prednášku nejako posuniete (túto možnosť netreba nikdy vopred zavrhovať a vždy to treba aspoň skúsiť). Ak to nepôjde, odporúčam nakúpiť si umelohmotné dózy a baliť si do nich jednoduché, ale výživné jedlá, aby ste neboli celý deň o malých snackoch a o pečive. Ak si zvyknete na internáte variť, uvarte si vždy viac a zabaľte si niečo aj na druhý deň do školy, prípadne si večer pred spaním môžete pripraviť cestovinový šalát, ryžu na rôzne spôsoby, proste niečo, čo vás dostane cez tie najnáročnejšie hodiny dňa. V tomto prípade odporúčam trochu zväčšiť bežnú energetickú hodnotu vášho olovrantu – neostaňte iba o jablku, alebo kefíre, dajte si niečo, čím doplníte energiu, ktorú ste nestačili nabrať pri vašom provizórnom obede. Neurobte tú chybu, že si všetko necháte na večer a potom sa nebudete môcť, sorry za výraz, dožrať. Ak by som to mala úplne zjednodušiť, základ je neprísť večer domov zo školy hladný. A to je niekedy strašne ťažké…

Večera

Deň väčšiny študentov nekončí skôr, ako o desiatej večer, častokrát ale ešte oveľa neskôr. Odporúčam vypustiť pravidlo nejedenia po určitej hodine (väčšinou sa hovorí, že by sa nemalo jesť po siedmej, resp. po ôsmej, veľa ľudí je svoje posledné jedlo dokonca o šiestej). Ak chodíte spať po polnoci, radšej nevečerajte oveľa skôr než o ôsmej, inak sa potom nečudujte, že sa ešte večer dožierate. Pre vás platí hlavne pravidlo nejesť 2-3 hodiny pred spaním, avšak po tej deviatej by som odporučila dať si už len nejaké ovocie alebo bielkovinovú potravinu. Aj keď všetci samozrejme vieme, ktorú dennú (lepšie povedané nočnú) hodinu sa väčšinou konzumujú čipsy, popcorn, čínske polievky a iné študentské lakocinky :)

Zhrnutie: Ako zosúladiť štúdium a stravovanie

  • Nevynechajte raňajky! Ak sa vám žalúdok pomalšie prebúdza, prehoďte si desiatu s raňajkami
  • Snažte sa obedovať v čase obeda a čo najmenej si ho posúvať na neskôr. Ak nemáte príležitosť na plnohodnotný obed, nevynechávajte ho, ale improvizujte!
  • Olovrant by ste takisto nemali vynechávať, aby ste sa zbytočne nevyhladovali pred najkritickejšou časťou dňa: večerom. Ak je váš obed z nejakého dôvodu malý, urobte si trošku väčší a bohatší olovrant (pozor na voľbu potravín!)
  • Večerajte podľa toho, kedy idete spať. Opäť platí, aby ste nehladovali, ale dávajte si pozor na konzumáciu energeticky bohatých potravín v nočných hodinách.
Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s