Sprievodca mágiou kokosového oleja

Kokosový olej je jedna z tých vyvolených komodít, ktorá za posledných pár rokov zažila skutočný boom. Alebo možno by bolo lepšie povedať neskutočný boom. A ako to pri každej takejto odrazu-zázračnej komodite býva, všetci vedci sveta sa razom rozdelili na 2 tábory: Jedni tvrdia, že kokosový olej je svojim netradičným zložením naozaj darom z nebies pre ľudstvo, iní zasa iba neveriacky krútia hlavou: “Zasa ďalší oblbovák!

V tomto článku vám vysvetlím, čo to vlastne ten kokosový olej je. Samozrejme sa dozviete aj môj názor, ale zároveň budete mať dostatok informácií na to, aby ste si vytvorili svoj vlastný. A o tom to vlastne je. Nikdy (ani v skutočnom živote) by ste sa nemali riadiť názormi ostatných. Vždy by ste si ale mali zozbierať dostatok informácií na to, aby ste sa mohli rozhodnúť zodpovedne sami za seba. Takže poďme na to.

Čo je kokosový olej?

Kokosový olej je olej extrahovaný z dužiny dozretého plodu kokosovej palmy. V minulosti sa využíval nielen ako potravina, ale aj ako palivo a dokonca aj na výrobu mydla. Dnes sa kokosový olej využíva často taktiež v nemocniciach, kde tvorí jednu zo zložiek enterálnej (sondovej) aj parenterálnej výživy (infúzie). Práve tuky, ktoré sú obsiahnuté v kokosovom oleji (tzv. MCT tuky/tuky so stredne dlhým reťazcom – dostaneme sa k tomu za chvíľu)  by mohli mať veľmi prospešný účinok vo výžive chorých ľudí. Aby som ale príliš neodbočovala, poviem iba toľko, že pri výžive chorých ľudí sledujeme trochu iné ciele, ako pri výžive zdravých ľudí, preto využitie kokosového oleja v nemocniciach nesmieme miešať s jeho bežným používaním v domácnostiach.

Zloženie kokosového oleja je….

…na prvý pohľad veľmi nepriaznivé. Obsahuje totiž veľmi vysoký obsah nasýtených mastných kyselín (až 90%, pričom maslo obsahuje približne 64%, hovädzí tuk asi 40% a bravčová masť tiež zhruba 40% – a to sa tieto zdroje tukov akože považujú za jedny z tých najhorších a zdraviu najviac škodlivých). Mastné kyseliny sú v podstate zložky, z ktorých sa skladajú tuky. Delíme ich na nasýtené, mononenasýtené a polynenasýtené. Zatiaľ čo polynenasýtené mastné kyseliny sú preukázateľne zdraviu najviac prospešné a mononenasýtené sa momentálne vo veľkom študujú a zisťujú sa stále nové a nové výhody ich konzumácie, nasýtené MK sú všetkým známe hlavne ako zvyšovače hladiny cholesterolu a jedna z príčin vzniku ochorení srdca a ciev. Kokosový olej ich obsahuje viac ako 90%. To je fakt. Fakt je tiež, že najviac zastúpená mastná kyselina v tomto oleji je kyselina laurová. O nej a o jej zázračných účinkoch na imunitný systém, redukciu váhy a pod. ste si už tiež mohli všeličo prečítať, ale pravdou ostáva, že laurová kyselina, tak ako ostatné nasýtené kyseliny, zvyšuje LDL cholesterol. LDL cholesterol je tá “zlá” zložka cholesterolu, ktorá ľahko oxiduje, upcháva cievy a robí v našom tele všelijaké iné neplechy. Oproti tomu HDL cholesterol (Česi si ho ľahko môžu zapamätať ako Hodný cholesterol :)) je ten, ktorý chceme mať v tele čo najvyšší. Do budúcna je preto užitočné, ak nebudete pozerať iba na celkovú výšku vášho cholesterolu, ale hlavne na pomer celkového CH a HDL cholesterolu.

Kokosový olej zvyšuje hladinu HDL cholesterolu

Trochu nečakane a možno naozaj aj zázračne, viacero štúdií preukázalo, že kokosový olej okrem zvyšovania LDL cholesterolu celkom slušne zvyšuje aj ten HDL. Dostávame sa preto k prvej výhode kokosového oleja: ZVYŠOVANIE DOBRÉHO HDL CHOLESTEROLU. Celkovo prítomnosť tukov (hlavne rastlinných) v strave má potenciál zvyšovať hladiny HDL cholesterolu, ale konkrétne kokosovému oleju to ide fakt dosť dobre :)

Kokosový olej obsahuje hlavne MCT tuky

MCT tuky alebo inak nazývané tuky so stredne dlhým reťazcom nie sú také dlhé a náročné na spracovanie ako tuky s dlhým reťazcom (LCFA). Z tých sa vo veľkej miere skladá väčšina tukov v našej strave. Aby som to vysvetlila tak polopatisticky, MCT tuky sa vďaka tomu, že nie sú také dlhé, rýchlejšie metabolizujú, rýchlejšie rozložia na menšie časti a rýchlejšie premenia na energiu a nestihnú sa tak usádzať v cievach a kade-tade po celom našom tele a robiť tam neplechu. Práve z tohto dôvodu (pomerne rýchly a veľký zdroj energie) sa MCT tuky stále častejšie a častejšie využívajú taktiež vo výžive športovcov. 

Kokosový olej je termostabilný a má vysoký bod topenia

Vďaka svojej termostabilite (odolnosti voči vysokým teplotám) je vhodný na varenie aj smaženie. Vysoký bod topenia (24°C) znamená, že pod túto teplotu sa olej vyskytuje v tuhom bielom skupenstve a pripomína skôr klasické tuky na pečenie (napr. Ceru), nie olej. Vďaka vysokému stupňu nasýtenia je menej náchylný k oxidácií a k tzv. žltnutiu. 

Kokosový olej a chudnutie?

Ak sa niekedy stretnete s vyhlásením, že vďaka kokosovému oleju schudnete, asi by som to nebrala až tak úplne doslova. Každopádne, istý teoretický základ to predsa len má, nakoľko sme si už povedali, že takéto tuky sa namiesto ukladania v tukovom tkanive vo väčšej miere spaľujú a premieňajú v pečeni na energiu. Niektoré štúdie vyhlasujú, že tento proces dokáže v tele naštartovať ďalšie “spaľovacie” procesy a napomáhať tak k znižovaniu váhy. No ale…ešte by som s ich masovou konzumáciou v redukčnej diéte počkala ;)

A štúdie na kokosový olej nekončia…

Skúma sa tiež antibakteriálny či antivirotický účinok MCT tukov a ich celkový vplyv na zvyšovanie imunity. Tu si ale dovolím povedať, že viac dôkazov na zvyšovanie imunity sa podarilo získať v štúdiách s omega-3 mastnými kyselinami (polynenasýtenými, prítomnými najmä v rybom tuku) než s MCT tukmi. To, že kokosový olej môže spomaliť až zvrátiť progres Alzheimerovej choroby je už veľmi odvážne a vedecky poriadne nepodložené tvrdenie, aj keď sa vo výžive pacientov s týmto závažným (a z hľadiska výživy veľmi rizikovým!) ochorením MCT tuky skutočne začali experimentálne používať.

Nuž o MCT tukoch, o ktorých ste možno do dnešného dňa ani nepočuli, by sa asi skutočne dali písať hrubé knihy :D Ja sama som ich v škole preberala do aleluja, od ich štruktúry až po využitie, najmä teda v tej liečebnej výžive, kde si naozaj našli uplatnenie. Čo sa týka samotného kokosového oleja, podľa mňa je to veľmi zaujímavý zdroj tukov, ktorý by si zaslúžil byť nejakým spôsobom zaradený do našej výživy. Myslím si, že by mohol byť vhodnou voľbou najmä pri príprave jedál za vysokej teploty (hlavne vyprážaní) ako náhrada menej stabilných olejov. Taktiež by som ho možno použila v tých situáciách, pri ktorých by ste normálne siahli po tuhom živočíšnom tuku. Pri bežnom varení by som však rozhodne nezanevrela na “klasické” oleje ako je slnečnicový, repkový či olivový. Tie totiž okrem zvyšovania HDL cholesterolu znižujú LDL, čo kokosový olej nerobí.

A na záver: Skúšajte, experimentujte ale hlavne nezabudnite, že všetkého veľa škodí :)

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s