3 rady, ako nastaviť svoju myseľ na chudnutie

CHUDNE SA AJV predchádzajúcom článku som vám sľúbila, že budem pokračovať v téme chudnutie a či už tento blog číta 5, 10 alebo 100 ľudí, nerada by som vás sklamala. Okrem toho mám už pripravené ďalšie témy, takže by som im mala čo najrýchlejšie uvoľniť priestor ;)

Nápad na dnešný článok vznikol opäť z praxe, ako inak. V poslednej dobe objavujem stále nové a nové výživové poradne, v ktorých sedia šikovní a vzdelaní ľudia s cieľom robiť toto poradenstvo trochu odlišne. Bez tabletiek a iných doplnkov stravy, bez prísnych diét, viac na mieru pre každého klienta. A ľudia na takéto niečo všeobecne reagujú veľmi pozitívne, chcú to vyskúšať, chcú, aby sa im niekto viac venoval a aby im pomohol naozaj schudnúť.

Ale nato, aby ste mohli vyskúšať výživové poradenstvo fungujúce INAK a vlastne nielen vyskúšať, ale byť vrámci neho úspešní a niečo dokázať, musíte si nastaviť INAK aj svoju myseľ. Teraz zniem ako nejaký motivačný oný, ale neviem nájsť výstižnejšiu vetu. Jednoducho musíte dostať z hlavy gebuziny a naladiť sa na úplne inú vlnu chudnutia. Či už to skúšate sami doma, alebo vyhľadáte špecialistu.

Čím skôr si tieto 3 veci uvedomíte, tým lepšie pre vás:

1. Chudnutie je pomalý proces

Alebo výstižnejšie povedané, zdravé a dlhodobé chudnutie je pomalý proces. Akože nie zas až taký pomalý…ak chudnete 3 roky a dali ste zatiaľ dole 1 kilo, tak asi niečo nerobíte úplne správne :) Bavíme sa tu o strate desiatok kíl v rozmedzí niekoľkých týždňov, ktoré vám dokážu nasľubovať rôzne insta-poradne, online centrá na chudnutie, firmy zamerané na predaj výrobkov a pod. Nejde ani tak o to, že by bolo úplne nereálne schudnúť za tak krátky čas tak veľa kíl, ide o to, že to nie je ani zďaleka štandard, ktorý by ste mali očakávať a podľa ktorého by ste sa mali hodnotiť (alebo podľa ktorého by ste mali hodnotiť svojho nutričného poradcu).

To, že je chudnutie náročné pre človeka, ktorý sa o to pokúša, je samozrejmosť. Ale jeho chudnutie je náročné aj pre človeka, ktorý mu vypracováva stravovací plán. Pretože to nie je iba otázka straty nadbytočných kíl. Je to otázka straty tukovej hmoty, udržania (prípadného nárastu) svalovej hmoty, pričom vám ešte k tomu bude neustále kolísať množstvo telesnej vody v závislosti od dňa v mesiaci (u žien), liekov, ktoré užívate, teploty okolia, toho, či ste boli ráno na veľkej a na malej a pod. A to ani nezačínam s vecami, ktoré dokážete ovplyvniť. Váš nutričný poradca musí na toto všetko dozerať, musí vaše prirodzené biologické výkyvy hmotnosti menežovať a ešte vám aj vysvetľovať, že to vôbec nie je vaša chyba, že ste za posledný mesiac schudli namiesto očakávaných 5 kíl iba 2 kilá alebo menej, že je to normálne a je to úžasný úspech. A to všetko iba preto, lebo vám nejakí experti narozprávali, že sa to úúúplne bežne dá urobiť za zlomok času.

Ako si nastaviť myseľ: Namiesto toho, aby ste sa zameriavali na to, koľko schudnete za akú krátku dobu, zamerajte sa na to, aby mala vaša hmotnosť celkovo klesajúcu tendenciu. Možno pôjdete dole po stovkách gramoch, ale svoj cieľ dosiahnete tak či tak, iba to bude dlhšie trvať. Nemajte pred začatím chudnutia žiadne časové očakávania. Najprv vyčkajte (aspoň 1-2 mesiace), aké tempo vaše telo nahodí, a potom začnite s prognózami :)

2. Netreba sa neustále vážiť

Ak vám váš nutričný poradca zakáže domáce váženie, nie je to preto, lebo vás chce ošaliť pomocou svojej váhy :) Pravidelným vážením každé ráno si neuveriteľným spôsobom sabotujete všetky svoje snahy o chudnutie. 24-hodinové zmeny hmotnosti majú nulovú výpovednú hodnotu, nehovoria absolútne žiaden príbeh, nie sú obrazom vašej snahy z predchádzajúceho dňa. Ich jediný význam je ten, že vás demotivujú, stresujú a mätú. Neviete prečo máte ráno o pol kila viac, keď ste sa celý včerajší deň tak snažili, nechápete, na kieho frasa ste si večer odtrhli od úst ten kúsok pizze, keď to dnes na váhe vôbec nevidno a práve ste sa rozhodli, že sa na redukčný režim radšej vybodnete, lebo včera ste sa prežrali na narodeninovej oslave a dnes ste o kilo ľahší.

Ako si nastaviť myseľ: Mali by ste prijať fakt, že váženie sa každé ráno jednoducho k ničomu nevedie. Na to, aby ste mohli pozorovať skutočné zmeny, je potrebné postaviť sa na váhu najskôr po dvoch týždňoch. Ak chudnete sami doma, úplne vám stačí váženie raz do mesiaca (pevné nervy prajem :D). Špecialista, ktorý sleduje zmeny vášho telesného zloženia, vás väčšinou potrebuje skontrolovať po cca dvoch, max. troch týždňoch, hlavne zo začiatku, a to najmä z dôvodu kontroly udržania svalovej hmoty.

chudnutie

3. Chudnutie máte vo vlastných rukách

Už som o tom raz písala v TOMTO ČLÁNKU, ale v podstate pointa je, že sme tak akosi vedení k tomu, aby sme si mysleli, že chudneme z tabletiek, čajov, sirupov, z predpísaných diét, alebo chudneme preto, lebo máme úžasného trénera. Nie. Žiaden tréner, žiaden výživový poradca, prípravok ani diéta nie sú také úžasné a nemajú v rukách takú moc, akú máte vy sami. Dobrý výživový poradca vás motivuje, podporuje, pomáha vám pochopiť, prečo máte robiť to a ono, pomáha vám vyznať sa v množstve informácií, vyberá s vami (a hlavne pre vás) ten najvhodnejší spôsob chudnutia, ale NIKDY vám nesľubuje hory a doly, pretože to jednoducho on nedokáže ovplyvniť, dokážete to ovplyvniť iba vy.

Ako si nastaviť myseľ: Čím skôr si uvedomíte, že VY ste tá alebo ten, čo chudne a preto aj úspech bude len a len váš, tým lepšie. Naučte sa preniesť tú správnu ťarchu na človeka, ktorý vám s chudnutím pomáha (on má potrebné vedomosti, on pre vás vymýšľa stratégiu, on je váš motivátor, váš povzbudzovač, on vás kontroluje…), ale naučte sa, že časť ťarchy si ponechávate na svojich pleciach a nie je možné ju dať niekomu inému. Ide o pevnú vôľu, o túžbu dosiahnuť svoj cieľ, o čas, ktorý tomu musíte venovať a o ochotu vzdať sa niečoho a zmeniť niečo vo svojom živote.

Tieto rady dávam svojim klientom v poradni, ale myslím si, že ich môžete využiť bez ohľadu na to, či vám s chudnutím niekto pomáha, alebo ste na to sami. A samozrejme, že si ich môžete doplniť o svoje vlastné skúsenosti, alebo sa s nimi rovno podeliť v komentároch :)

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s