RECENZIA: Rastlinná smotana ALPRO Cuisine

RECENZIA2

O tom, že klasické kravské mlieko môžeme nahradiť celým sortimentom všelijakých rastlinných mliek, vie takmer každý. Tieto alternatívy využívajú hlavne alergici a tí, ktorí sa z akéhokoľvek dôvodu dobrovoľne rozhodli vylúčiť zo stravy mliečne výrobky. Rastlinné mlieka rozhodne nie sú lacný špás, bývajú až trojnásobne drahšie, než to kravské. Tí, ktorí sú na nich odkázaní, tiež môžu využiť možnosť pripraviť si ich doma z rastlinných surovín (ryže, ovsených vločiek, sóje a pod.). Nie o tom je však dnešná recenzia.

Odkedy som začala externe pracovať na alergológii a moja klientela sa rozšírila o potravinových alergikov, častokrát riešim problém nedostatočnej výživy až podvýživy. Pred tým, než sa takíto pacienti rozhodnú vyhľadať dietológa, trápia sa aj niekoľko rokov s výživou sami. Najhoršie je to u detí, ktoré potrebujú dostatok energie a živín na správny vývin. Je pravda, že mliečne výrobky (maslo, smotana, syry) sú často základom tých najkalorickejších jedál. Ich vylúčením potom niekedy človek prechádza na zvýšenú konzumáciu sacharidov (pečiva, ryže, zemiakov, cestovín…) a mäsa, ktorými si dopĺňa svoju energetickú potrebu. Všetci dobre vieme, že také výrobky z bielej múky nie sú nutrične bohviečo a nadmerná konzumácia mäsa môže tiež časom viesť k zbytočným zdravotným problémom. Takže je podľa mňa na mieste jedlá obsahujúce mliečne výrobky nie úplne vylúčiť z jedálnička, ale pokúsiť sa ich aspoň v niektorých prípadoch nahradiť vhodnými alternatívami. O mlieku sme si už povedali, ale čo ak potrebujeme niečo energeticky hustejšie?

Well…

Read More »

Reklamy

6 tipov, ako do seba dostať viac vody

Ono sa to totiž strašne ľahko povie, že navýšte si svoj pitný režim, ale horšie sa to už zrealizuje. Najmä v zime, keď cítite množstvo hejtov voči chladu a mrazu ale smäd teda necítite skoro vôbec.

Tak si pripime na to, aby vás tieto tipy inšpirovali :)

Nemeňte, ale pridávajte

Určite už máte nejaký ten svoj pitný režim. Možno je na figu, ale nejaké tie poháre vody denne určite vypijete. Základom zvyšovania tohto množstva je nájsť si rutinu (o objeme aspoň 3 poháre – na začiatok) a pridať ju už k existujúcemu pitnému režimu. Toto je strašne dôležitá vec, lebo väčšina ľudí si ako prvý krok vymyslí celkom novú rutinu a vymaže tú starú. Tým príde o ďalšie množstvo prijatých tekutín. Možno odrazu pijete z cool fľašky a máte pritom ruku v bok, ale v konečnom dôsledku do seba dostanete zhruba rovnaké množstvo vody. V praxi by to malo vyzerať tak, že aj naďalej sa po každom jedle napijete (ako doteraz) a dáte si čaj keď prídete z práce (ako doteraz), ale ešte si k tomu vypestujete ďalší návyk, napr. napiť sa hneď po zobudení alebo dať si na olovrant šťavu z čerstvého ovocia (ktorá čiastočne dopĺňa tekutiny ale nenahrádza ovocie!)

Kúpte si peknú fľašku

Mohla som napísať Kúpte si praktickú fľašku, ale čo si budeme čo hovoriť, nič nás tak dokonalo neinšpiruje k pravidelnému pitiu, ako štýlová fľaša z ekologického materiálu, s ktorou sa môžeme predvádzať pred všetkými našimi kamošmi a ukazovať sa, akí sme enviromentalisti. Teraz som síce sarkastická, ale nemyslím to v zlom. Motivácia sa hľadá ťažko, tak sa jej treba chopiť ihneď, ako sa objaví príležitosť :)

Pôžitkári si môžu kúpiť napr. Flašku od jednej mladej podnikavej baby, ktorá tento nápad doniesla zo Slovinska, alebo nerezovú termofľašu S’well, ktorá sa dá zohnať vo všelijakých prevedeniach od výmyslu sveta. Prípadne mrknite na túto stránku, kde si zaručene nebudete vedieť vybrať :D

swell-bottle-038

Read More »

Vaše otázky & Moje odpovede #1

otazky odpovede kopie

Vaša otázka

Ahoj

Mám 25, pravidelne cvičím 4 krát do týždňa v posilovni a mám v suplementácií vitamínov trochu miš maš, bol by som strašne rád ak by si mi to (a aj daľším čitateľom) pomohla objasniť trošku, lebo nájsť niekde komplexné informácie v súvislostiach je pre mňa nemožné. A povedala mi vôbec či to robím dobre

1. Zinok ktorý berieš, a celkovo na trhu mi prišiel z lekárne vždy drahý, a balenie by som ma ledva na mesiac.
Osobne som siahol po tomto zinku http://www.namaximum.sk/kategoria/tablety/zinok-tablety/
Je to citrát takže by mal byť fajn kvalitatívne však? :) Že či robím dobre, beriem 30mg

2. je podľa teba nutné brať ku takémuto množstvu aj meď? prípadne ku akému už áno a prečo vôbec?

3. A chcem brať aj horčík cca 400mg denne, je podľa nutné brať aj vitamín B6 k jeho vstrebateľnosti či vstrebateľnosti zinku? (Predtým som bral ZMA, teda kombináciu horčíka a zinku kde bolo 11mg vitamínu B6 pre absorpciu oboch látok, prechádzam na samostatný Horčík a Zinok kvôli tomu že je to tak lacnejšie kúpiť každú látku samostatne) a prípadne či vieš odporučiť horčík na trhu, lebo všade nachádzam len vo forme oxidu horečnatého :(

4. ďalej beriem ráno vitamín C a vitamín D3. Večer pred spaním dávam Omega 3 mastné kyseliny a ZMA – s ktorým ale končím a chcem ho nahradiť samostatným Horčíkom a Zinkom (kvôli financiám som stále študent, každé euro dobré) a ako som vyššie spomenul uvažujem ešte o tej medi.
Takže Vitamín C, vitamín D3, Omega 3 mastné kyseliny a ZMA(horčík a zinok) toto sú moje základné doplnky výživy aký je tvoj názor na moju suplementáciu aj načasovanie?

— Adam

__________________________________________________________________________

Moja odpoveď

Read More »

Keď je vody veľa

voda cover

Telesná voda je jeden zo základných parametrov, ktoré vám zmerajú už aj lacnejšie telesné analyzátory – je to vlastne množstvo vody vo vašom tele, ktoré je, len tak medzi rečou, oveľa vyššie, než ste si pravdepodobne mysleli. Voda tvorí viac ako polovicu hmotnosti dospelého človeka, U mužov je to cca 60-65%, u starších žien môže kvôli postupnému zväčšovaniu tukového podielu klesnúť podiel vody na 55%. Percento vyjadrujúce obsah tekutín v našom tele teda môže kolísať v dôsledku pribúdania alebo ubúdania iných tkanív (tukového, aktívnej telesnej hmoty a pod.). Zaujímať by nás preto určite malo aj celkové množstvo vody, ktoré nám pri meraní telesného zloženia môže niekedy vyskočiť nad normálne hodnoty. Čo to pre nás znamená, aké je to nebezpečné a ako sa opäť dostať do normálu? Čítajte ďalej :)

Read More »