XYLITOL: Vhodná náhrada za cukor?

V minulom článku o kokosovom cukre som sa vás spýtala, či by ste sa so mnou chceli pozrieť na zúbok ešte iným druhom sladidiel. Voľba padla jednoznačne na xylitol, takže dnes plním želania :)

ČO JE TO XYLITOL?

Xylitol patrí do skupiny alkoholových cukrov. Alkoholové cukry nie sú alkohol a vlastne ani cukor, napriek tomu sú využívané ako sladidlá. Okrem xylitolu sem patrí napr. aj sorbitol či manitol. Hoci sa xylitol bežne nachádza v menšom množstve aj voľne v prírode, priemyselne sa získava a vyrába z hemicelulózy (xylán) tvoriacej rastlinné tkanivá, napr. kôru stromov. Nie všetok komerčný xylitol sa však vyrába z kôry brezy (odtiaľ poznáte názov “brezový cukor”), niektoré druhy sa získavajú napr. priemyselným spracovaním kukurice.

Pri dnešnom trende označovať klasický biely cukor za jed a toxín sa ani nemôžeme čudovať, že každú chvíľu zažíva boom nejaká iná náhrada na sladenie. Súdiac podľa vášho záujmu momentálne najviac letí práve xylitol. Výrobcovia a e-shopy, ktoré ho propagujú, pracujú na plné obrátky a dnes sa napríklad môžeme dočítať, že: Z konzumácie brezového cukru sa nepriberá, nemá negatívny vplyv na zuby, odkysľuje organizmus, na jeho spracovanie nepotrebuje organizmus inzulín, urýchľuje tráviaci proces a napomáha vylučovaniu

Ja sa samozrejme teším z každého prírastku do elitnej skupiny superpotravín s multi-účinkami, ktoré nás sami o sebe dokážu zbaviť širokej škály zdravotných problémov. Momentálne túto skupinu tvorí presne NULA potravín. A ešte dlho bude.

Povedzme si teda zopár naozajstných predností xylitolu. 

  • Vyzerá a najmä chutí ako cukor (ale je to naozaj iba prednosť?)
  • Má menej kalórií, ako cukor (cukor má 4 kcal/1g a xylitol má 2,5 kcal/1g)
  • Má veľmi nízky glykemický index a má zanedbateľný priamy účinok na zvyšovanie hladiny krvného cukru
  • Rôznymi navrhovanými mechanizmami pravdepodobne pôsobí na metabolizmus sacharidov (mohol by mať preto sľubné účinky napr. aj pri manažmente diabetu)
  • Je “povoleným” sladidlom na low-carb režimoch
  • Údajne nepôsobí na vznik zubného kazu a má dokonca v tomto ohľade aj protektívne účinky (zdroje 1 a 2)
  • Neobsahuje fruktózu, ktorej vysoký príjem má nepriaznivý vplyv na pečeň a môže viesť k rôznym metabolickým poruchám

Z účinkov, ktorými sa výrobcovia radi chvália ale majú zatiaľ iba malú podporu v štúdiách, stoja za spomenutie nasledovné:

Vyššie uvedené účinky preto treba brať s veľkou rezervou.

Nedávno som pozerala video, kde dr. Bukovský vyvolával paniku, keď brezový cukor označil za podvod na zákazníkoch. Dôvodom bolo, údajne neobsahuje žiaden xylitol a takmer 50% nežiadúcej fruktózy. To je do určitej miery pravda- Bukovský mal namysli cukor vyrobený z drahého brezového sirupu, ktorý sa získava úplne inak ako xylitol. Avšak u nás sa v komerčnej sfére pod pojmom brezový cukor rozumie práve xylitol (na e-shopoch nájdete častokrát označenie Brezový cukor – xylitol), čiže skôr by som povedala, že tak trochu zavádzaním je, že sa snažíme dať priemyselne vyrábanému xylitolu ľubozvučnejší “prírodný” názov. Nakoľko sa xylitol nevyrába iba z brezy a máloktorá firma skutočný pôvod v popise výrobku uvádza, bolo by vhodnejšie používať jeho chemický názov. Video, ktoré malo pomôcť spotrebiteľom získať informácie o xylitole, je tak podľa mňa zbytočne senzáciechtivé a založené na slovíčkarení.

Čo treba mať pri používaní xylitolu na pamäti

  • Xylitol nie je nekalorické sladidlo!
  • Jedná sa o rafinovaný cukor, ktorý neobsahuje žiadne vitamíny či minerálne látky. V tomto ponímaní by sme mohli xylitol takisto ako biely cukor označiť za “prázdne kalórie”. Nemá jednoducho žiadnu nutričnú hodotu.
  • Medzi vedľajšie účinky (najmä pri užití veľkého množstva) patrí nafukovanie či hnačky
  • Nie je vhodný pre ľudí trpiacich syndrómom dráždivého čreva a ľudí na FODMAP diéte
  • Je toxický pre zvieratá

ZHRNUTIE

Nie som veľkým fanúšikom náhradných sladidiel, a to z dvoch hlavných dôvodov: nepomáhajú nám bojovať s chuťou na sladké a ľudia vďaka ním často mávajú pocit, že môžu konzumovať takto alternatívne sladené potraviny v neobmedzenom množstve. Štúdie zaoberajúce sa dlhodobými účinkami týchto sladidiel neustále pribúdajú a tak, ako v prípade fruktózy, aj v ďalších prípadoch sa môže ukázať, že daná látka nie je celkom vhodná na pravidelné užívanie. Z praktického a strategického hľadiska si pri terapii obezity alebo diabetu môžeme dočasne pomáhať aj výmenou klasického cukru za xylitol, avšak prioritou by vždy malo byť celkové zníženie konzumácie sladených potravín a nápojov bez ohľadu na to, čím sú sladené.

Mali by ste ešte záujem o článok s najnovšími poznatkami o stévii? :)

Reklamy

4 thoughts on “XYLITOL: Vhodná náhrada za cukor?

  1. Veľmi rada by som si prečítala článok o stévií! Používam ju síce málo, avšak rada by som vedela, či som len obeťou marketingu alebo som zvolila vhodne.

    • na, slovensku su vyrobky, oznacene slovom stevia no vacsinou obsahuju iba 5% cistej stevie. cisty stevia prasok je jedine prírodné bezpecne sladidlo na svetovom trhu.

      • nekupujem potraviny s takymto oznacenim, používam len prasok :)

  2. Ďakujem za článok,

    mohli by ste teda urobiť také zhrnutie sladidiel podľa najvyššej kvality (vhodnosti).

    Ďakujem.
    Ľuba

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s