Protikvasinková diéta – ako vyhladovať namiesto kvasiniek seba

Popri stále sa zvyšujúcej popularite rôznych redukčných diét si pomaly do popredia razí cestu aj tzv. protikvasinková diéta. Tá však nemá nič spoločné s popularitou, ale s vysokým počtom ľudí trpiacich kvasinkovou infekciou (kandidózou), ktorí skúšajú všetko možné, aby sa tohto nepríjemného ochorenia zbavili. V priebehu života postihne aspoň raz vulvovaginálna kandidóza 75% žien. Nepríjemný je najmä fakt, že u viac ako polovice žien dôjde takisto aspoň raz k návratu tohto ochorenia.

NA ÚVOD

Je dôležité si uvedomiť, že samotná pozitívna kultivácia kvasiniek nám nemôže slúžiť ako jediný diagnostický nástroj. Potrebné je aj mikroskopické vyšetrenie vaginálneho sekrétu a doplnkovým údajom sú aj klinické príznaky (špecifický výtok, svrbenie, pálenie a pod.). Diagnostika kandidózy síce nie je veľmi zložitá, avšak je nutné rozlišovať  prítomnosť kvasiniek a kvasinkovú infekciu a tomu prispôsobiť aj liečbu.

Ženská pošva zďaleka nie je jediným miestom, ktoré zvyknú trápiť kvasinkové infekcie. Premnoženie kvasiniek je charakteristické napr. aj pre rôzne časti tráviaceho ústrojenstva. Najhoršie prípady kandidóz som zažila počas mojej praxe na hematoonkológii, kde na tzv. soor v ústnej dutine trpeli pacienti absolvujúci transplantáciu kostnej drene, ktorej predchádza veľmi drastické oslabenie imunitného systému.

PRÍČINY PREMNOŽENIA KVASINIEK V TELE

Hoci na internete nájdete obrovské množstvo článkov spájajúce výživu a premnoženie kvasiniek, v skutočnosti si len minimum pacientov “zapríčiní” kandidózu nesprávnou stravou. Medzi oveľa častejšie príčiny patrí predchádzajúca antibiotická liečba, nesprávne sexuálne a hygienické návyky, či už spomínané oslabenie imunity. Medzi rizikové faktory sa radí diabetes mellitus, psoriáza, HIV/AIDS, tehotenstvo či dokonca nadváha. Niekedy aj lekári majú trochu blbý zvyk paušálne vyčítať každému pacientovi s kvasinkovou infekciou, že “nemal jesť toľko sladkého”, čo následne u ľudí vedie k hotovej fóbii z konzumácie cukru, vrátane ovocia a dokonca k úplnému obmedzeniu sacharidov v strave. O chvíľu si vysvetlíme, prečo je to blbosť, ktorá len zriedkavo pomáha.

PROTIKVASINKOVÁ DIÉTA 

Ak sa aj po prečítaní tohto článku rozhodnete pre protikvasinkovú diétu, nech to aspoň nie je tá jediná liečba, ktorú absolvujete. Rozvinutú kvasinkovú infekciu je v prvom rade potrebné riešiť antimykotickou terapiou pomocou liekov a za dohľadu lekára. Úprava stravy má iba podporný charakter a hľadiac na najnovšie vedecké poznatky, prísna protikvasinková diéta má navyše dosť mizivé účinky v porovnaní s tým, čo všetko si budete musieť odtrhnúť od úst.

Aby ma niekto nepochopil zle – vhodnou úpravou jedálnička pri akomkoľvek ochorení rozhodne nič nepokazíte, poďme sa ale pozrieť na to, čo od nás vyžadujú pravidlá pri dodržiavaní tzv. protikvasinkovej diéty (z tých našich výživárov určitú formu “protikvasinkovej kúry” odporúča napr. aj dr. Bukovský – síce nie je tak prísna, ale nie je to o nič menší blud :/).

Z jedálnička je nutné vylúčiť:

  • všetko sladké, vrátane medu, ovocných štiav, sladkého ovocia (banán, hrozno a pod.)
  • biele pečivo
  • ryžu, zemiaky, cestoviny
  • zrejúce a plesnivé syry, niektoré verzie odporúčajú úplne vylúčiť všetky mliečne výrobky
  • fermentované potraviny (napriek tomu, že mnohé z nich nie sú zdrojom problematických kvasiniek)
  • všetky potraviny obsahujúce kvasnice – pečivo, kysnuté koláče obsahujúce droždie, pizza, pivo, víno, ocot,
  • v niektorých prípadoch sa vylučujú všetky zdroje zložených sacharidov, vrátane strukovín, pohánky, pšena a celozrnných pšeničných múk

Najväčším problémom je, že neexistujú ustálené pravidlá protikvasinkovej diéty. Rôzne zdroje odporúčajú odlišné postupy, niekde je dokonca uvedené iba “prísne obmedziť všetky sacharidy, najmä jednoduché cukry“. Človek sa po zavedení diéty môže na chvíľu cítiť lepšie – predsa len sa v rámci týchto postupov z jedálnička odstráni veľké množstvo priemyselne spracovaných potravín, sladkostí a celkovo sa zníži energetický príjem, čo vedie k pocitu akéhosi odľahčenia. Už čoskoro však tento príjemný pocit môže vystriedať únava, znížený fyzický výkon, frustrácia z nedostatočného výberu potravín, negatívny vzťah k jedlu a dokonca aj depresívne nálady. Trochu vysoká daň za niečo, čo doposiaľ nenašlo žiadnu oporu vo vedeckých štúdiách.

FODMAP DIÉTA AKO NÁHRADA ZA PROTIKVASINKOVÚ? 

Niektorí kritici protikvasinkovej diéty pri premnožení kvasiniek v tráviacom trakte argumentujú tým, že nerieši problém, ktorým je podľa nich porucha priepustnosti črevnej steny (tzv. “leaky gut syndrome” – čo je termín, ktorý medicína oficiálne neuznáva a obľubujú ho skôr alternatívni liečitelia). Často tiež dávajú do súvislosti SIBO a kandidózu – SIBO je označenie pre tzv. syndróm bakteriálneho prerastania a testy naň už vykonávajú mnohí gastroenterológovia a alergológovia aj u nás na Slovensku. Kvasinky však nie sú baktérie, nie je to teda to isté, aj keď viackrát sa už stalo, že pri vyšetrení sme mali pozitívne obidva nálezy. Zvýšené bakteriálne prerastanie môže nastať napríklad pri nedostatočnom trávení určitých typov sacharidov, ktoré tieto baktérie metabolizujú a premieňajú na látky dopomáhajúce k prejavom označovaným tiež ako syndróm dráždivého čreva. Tieto sacharidy radíme do skupiny v skratke nazývanej FODMAP (fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy a monosacharidy a polyoly). V súčasnosti už aj lekári, nutriční terapeuti a iní odborníci začínajú uznávať FODMAP diétu za postup, ktorý môže zmierniť príznaky syndrómu dráždivého čreva. Len pred pár mesiacmi vyšla meta-analýza, ktorá hovorí v prospech FODMAP diéty v terapii tejto funkčnej črevnej poruchy.

Mohla by FODMAP diéta pomôcť aj pacientom trpiacim kvasinkovou infekciou v tráviacom trakte? Bohužiaľ, momentálne sa tým podľa mojich vedomostí podrobne nezaoberá žiadna štúdia ani odborný článok, aj keď rada si prečítam, ak k tomu niečo nájdete :) Ako som však spomínala vyššie, premnoženie kvasiniek môže mať rôzne príčiny a FODMAP je opäť typ relatívne reštriktívnej diéty, ktorú odporúčam dodržiavať len v opodstatnených dôvodoch a po absolvovaní adekvátnych vyšetrení v spolupráci s lekárom.

Navyše, analýza vplyvu jednotlivých sacharidov na adherenciu (priľnavosť) kvasiniek k bunkám sliznice ukázala, že najviac negatívny vplyv má v tomto prípade galaktóza (súčasť mliečnych výrobkov vrátane bezlaktózových), glukóza, sacharóza, aj fruktóza. Najmenší vplyv na kvasinky mal mliečny cukor laktóza. Naopak vyslovene pozitívny vplyv preukázal xylitol. Iná štúdia skúmajúca vplyv rôznych sacharidov na metabolickú aktivitu kvasiniek preukázala viac menej neutrálny vplyv polysacharidov (škrobu). Nakoľko FODMAP diéta nepripúšťa konzumáciu xylitolu (jedná sa o polyol) a naopak odporúča konzumáciu bezlaktózových výrobkov (aspoň teda niektoré verzie), je otázne, či by mala význam v terapii kandidózy.

V ZÁVERE

Nuž, teraz som už išla trochu do hĺbky a pracovala som viac-menej s hypotézami, takže sa vrátim k pointe: Na základe súčasných vedeckých poznatkov (ktoré zatiaľ nie sú dostatočné) neexistuje dôvod prechádzať pri kvasinkovej infekcii na drastické, nízkosacharidové diéty. Naopak, vylúčenie veľkého množstva potravín z jedálničku môže viesť k nedostatočnému príjmu dôležitých živín a následne k oslabeniu imunitného systému, čo môže ďalej prehlbovať množenie kvasiniek. Pre doplnenie, stanovisko Americkej akadémie pre alergie, astmu a imunológiu v minulosti označilo informácie o tom, že ľudia sú precitlivelí na kvasinky (a preto by mali neustále preventívne absolvovať rôzne protikvasinkové kúry)  za špekulácie bez dôkazov.

Ako teda postupovať?

1.) Ostaňte pri tom, čo vám nemôže nijako uškodiť: Obmedzte v jedálničku najmä sladkosti, sladené nápoje, sladké mliečne výrobky a vymeňte výrobky z bielej múky za celozrnné. Aj keď dôkazov účinnosti týchto postupov nie je veľa, možno vás prekvapí celkovo lepší pocit a vymiznutie niektorých subjektívnych príznakov.

2.) Namiesto drastických postupov začnite s postupnými zmenami: Ak ste zvykli konzumovať hneď niekoľko sladkostí denne, stanovte si limit max. 1 sladkosť denne a zároveň sa pokúste zameniť klasické kupované výrobky za domáce “výtvory” s nižším obsahom cukru (napr. ovsené muffiny, jogurtový dezert s ovocím) alebo za výrobky bez pridaného cukru. Namiesto kupovaných ochutených mliečnych výrobkov zmiešajte biely tvaroh s trochou medu a pridajte nastrúhanú citrónovú kôru a vanilku. Postupne obmedzujte cukor v káve (možno sa časom, tak ako ja, dopracujete aj k úplne nesladenej káve :))

3.) Ak zároveň trpíte nadváhou, vyskúšajte večer vynechať sacharidy (pečivo, zemiaky, ryžu atď) a zaraďujte iba bielkoviny (ryby, mäso, vajíčka…) v kombinácii s bohatou porciou zeleniny a zdravým tukom (napr. olivovým olejom).

4.) Úplne vylúčte z jedálničku sladké múčne pokrmy (buchty na pare, žemľovka a pod.)

5.) Konzumujte potraviny bohaté na probiotické baktérie – kefír, jogurt, kyslá kapusta (mnohé z nich by ste mali na typickej protikvasinkovej diéte zakázané), prípadne sa poraďte so svojím lekárom ohľadom užívania probiotík vo forme doplnkov stravy (zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3)

6.) Nekonzumujte sladké nápoje, namiesto toho pite čistú vodu, ktorú si môžete ochutiť citrónom, zázvorom alebo mätou.

Ďalšie zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10357735

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15308423/

http://www.solen.sk/pdf/7158cf75082f39ca67bb52406528dac8.pdf

 

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s