Čo namiesto bielej múky: (1. časť: AMARANT)

Mám pre vás prichystaný malý seriál, ktorý vás zoznámi so všelijakými plodinami, ktorými môžete aspoň sčasti nahradiť váš pravidelný prísun knedlí, cestovín alebo bielej ryže. Prečo by ste to robili? Lebo okrem toho, že si chuťovo obohatíte jedálniček, budete prijímať sacharidy v oveľa lepšej, zdravšej forme a spolu s nimi aj množstvo ďalších zaujímavých látok.

Každý sa v poslednej dobe bojí sacharidov. Ja vravím, že sa ich báť netreba, ale môžete si vybrať z obrovskej ponuky rozličných druhov plodín a výrobkov z nich. A môžete si vybrať dobre alebo zle. Poďte si teda vybrať dobre :)

amarant banner

Amarant nie je obilnina v pravom slova zmysle, ale svojim nutričným zložením a spôsobom prípravy a využitia sa podobá práve obilninám. Takže aby sme sa vyjadrovali správne, nazývame ho PSEUDOOBILNINA.

Poďme si vymenovať jeho nutričné superlatívy: Amarant obsahuje až 3x väčšie množstvo vápnika, než iné obilniny. Je bohatý aj na železo, horčík a fosfor. Ak sa moje zdroje nemýlia, tak je to dokonca jediná obilnina, u ktorej bol zdokumentovaný aj obsah vitamínu C.

Amarant má aj jeden z najvyšších obsahov bielkovín. 100g vareného amarantu obsahuje 4g proteínu! Mnohé zdroje ho navyše považujú sa plnohodnotný zdroj bielkovín. Čo to znamená? Väčšina rastlinných zdrojov bielkovín je síce kvalitná, ale trápi sa s nekompletným zastúpením všetkých, pre nás esenciálnych aminokyselín (je ich 21 a naše telo si ich narozdiel od ostatných AMK nedokáže samo vytvoriť). U obilnín býva chýbajúcou esenciálnou AMK lyzín, u strukovín zasa metionín. Keďže amarant lyzín obsahuje, je na mieste tvrdiť, že je zdrojom plnohodnotnej bielkoviny :)

Ako amarant čo najlepšie pripraviť? Dôležité je variť ho v správnom pomere k množstvu vody. Amarant má totiž pri varení tendenciu dooosť zhustnúť, takže ak doma nechcete mať Varila myšička kašičku, nebojte sa pridať k nemu až 6-násobne väčšie množstvo vody. Následne necháme zovrieť a varíme asi štvrť hodinku, možno aj trochu viac. Precedíme a prepláchneme. Konzistencia amarantu sa trochu líši od iných varených obilnín, nepodarí sa mu napríklad úplne zbaviť menšej tvrdosti, chrumkavosti.

To je inak aj dôvod, prečo nemôžete vždy v recepte zameniť amarant za inú obilninu a naopak. Nemusíte tým totiž dosiahnuť ani zďaleka rovnaký efekt :)

Čo určite nechcete, je nechať amarant pred jedením dlhšie postáť. Má totiž sklony k hustnutiu a mazľaveniu. Práve preto je dôležité amarant po dovarení scediť a prepláchnuť.

Amarant možno nie je úplne najvhodnejší na prípravu podobných jedál, ako je napr. rizoto z ryže, ale hodí sa napríklad ako prímes do rôznych druhov cesta, do šalátov, či polievok. Výborne sa hodí ako základ kaše (keď jeho prípravu dogabete, stále z neho môžete mať celkom chutné raňajky na večeru :D)

A na záver výborná správa pre celiatikov: táto plodina patrí medzi prirodzene bezlepkové, takže smelo do nej :)

amarant2

Máte iné typy na prípravu amarantu? Sem s nimi!

Nabudúce o hnedej natural ryži :)

Reklamy

2 thoughts on “Čo namiesto bielej múky: (1. časť: AMARANT)

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s