Vaše otázky & Moje odpovede #1

otazky odpovede kopie

Vaša otázka

Ahoj

Mám 25, pravidelne cvičím 4 krát do týždňa v posilovni a mám v suplementácií vitamínov trochu miš maš, bol by som strašne rád ak by si mi to (a aj daľším čitateľom) pomohla objasniť trošku, lebo nájsť niekde komplexné informácie v súvislostiach je pre mňa nemožné. A povedala mi vôbec či to robím dobre

1. Zinok ktorý berieš, a celkovo na trhu mi prišiel z lekárne vždy drahý, a balenie by som ma ledva na mesiac.
Osobne som siahol po tomto zinku http://www.namaximum.sk/kategoria/tablety/zinok-tablety/
Je to citrát takže by mal byť fajn kvalitatívne však? :) Že či robím dobre, beriem 30mg

2. je podľa teba nutné brať ku takémuto množstvu aj meď? prípadne ku akému už áno a prečo vôbec?

3. A chcem brať aj horčík cca 400mg denne, je podľa nutné brať aj vitamín B6 k jeho vstrebateľnosti či vstrebateľnosti zinku? (Predtým som bral ZMA, teda kombináciu horčíka a zinku kde bolo 11mg vitamínu B6 pre absorpciu oboch látok, prechádzam na samostatný Horčík a Zinok kvôli tomu že je to tak lacnejšie kúpiť každú látku samostatne) a prípadne či vieš odporučiť horčík na trhu, lebo všade nachádzam len vo forme oxidu horečnatého :(

4. ďalej beriem ráno vitamín C a vitamín D3. Večer pred spaním dávam Omega 3 mastné kyseliny a ZMA – s ktorým ale končím a chcem ho nahradiť samostatným Horčíkom a Zinkom (kvôli financiám som stále študent, každé euro dobré) a ako som vyššie spomenul uvažujem ešte o tej medi.
Takže Vitamín C, vitamín D3, Omega 3 mastné kyseliny a ZMA(horčík a zinok) toto sú moje základné doplnky výživy aký je tvoj názor na moju suplementáciu aj načasovanie?

— Adam

__________________________________________________________________________

Moja odpoveď

Ahoj Adam,

v prvom rade sa ti chcem poďakovať za otázku a za to, že si do mňa vložil dôveru, že ti na ňu čo najlepšie odpoviem.

Aby som ti povedala pravdu, športová výživa ma vždy tak trochu desila a všeobecne sa veľmi nerada púšťam do diskusie ohľadom toho, čo je pre športovca dobré, čoho sa má vyvarovať, koľko čoho by mal prijať…Zastávam totiž trochu voľnejší prístup k výžive a príde mi, že v športe je príliš veľa pravidiel a zákazov (a keď si čítam príspevky niektorých fitness trénerov na FB, tak aj príliš veľa výkričníkov v texte :D). Jednoducho si nie som istá, či budeš spokojný s mojou odpoveďou, ale skúsim to :)

Na poslednej konferencii o športovej výžive, na ktorej som bola (je to už pár rokov do zadu), sa rozoberalo, či je vôbec suplementácia športovcov vitamínmi a minerálnymi látkami opodstatnená – proste, či to má zmysel. Dospelo sa k tomu, že tá potreba vitamínov u fyzicky aktívnejších ľudí zas nie je až natoľko zvýšená, aby sa nedala pokryť pestrou stravou a aby sa museli pravidelne užívať rôzne vitamínove prípravky. To, že sa na tom uznieslo zopár ľudí, z toho ešte nerobí overený fakt, ale aj mne je tento názor celkom sympatický. Otázka je, či chceš suplementovať z nejakého konkrétneho dôvodu (napr. ja som začala užívať zinok kvôli lepšej pleti), alebo ti iba vo fitku povedali, že by si mal.

Inak sa mi veľmi páči, že máš trochu šetrnejšieho ducha (keďže si študent) a nevyhadzuješ peniaze za drahé športové multivitamínové kapsule a že ťa to tým pádom donútilo trochu uvažovať a kombinovať. Pozrela som si prípravok, na ktorý si odkázal. Citrát by mal byť kvalitatívne fajn, sú to ale 15 mg tablety s odporúčaním užívať max. 1 denne a túto dávku neprekračovať. Takže by som ju neprekračovala. Pri odporúčanej dávke podľa mňa nie je nutné dopĺňať meď, hovorí sa, že pri dávke 40 mg zinku už môže vznikať deficit medi, ale nie je to vytesané do kameňa. Ak užívaš v tabletách 30 mg a zinok prijímaš prirodzene aj v jedle + môže sa nachádzať aj v iných bežne používaných liekoch (napr. proti chrípke) bez toho, aby si si to uvedomoval, tak je tu šanca, že sa časom dopracuješ k deficitu medi. A to beriem ohľad aj na to, že zinok sa do tela nevstrebáva v celej svojej kráse a majestátnosti :)

Ťažko sa mi odpovedá na otázku, či potrebuješ k horčíku brať aj vitamín B6, lebo mne sa už pri pomyslení na to, koľko tabletiek denne budeš brať, začínajú stavať chĺpky na rukách :D Asi by som ti odpovedala, aby si nebral ani ten horčík, ale to odo mňa počuť nechceš, čo? :) Tak neviem no…ono keď už niečo berieš, tak je fajn, ak sa uistíš, že sa ti to aj čo najlepšie vstrebe. Preto tie kombinácie Mg-B6 a pod. Ale podľa mňa si B6 vieš úplne v pohode doplniť aj v strave – je to v mäse, rybách, semienkach a orieškoch, vo všetkom, čo by malo byť súčasťou tvojej stravy, keď športuješ. Takže nevidím na obzore nejaký nedostatok.

C-čko na ráno je v poho, ono to dokáže človeka celkom slušne vzkriesiť a dokonca aj vytiahnuť zo začínajúcej choroby. Odporúčaná denná dávka sa dá dosiahnuť aj stravou bohatou na ovocie a zeleninu, ja zvyknem suplementovať v kritických obdobiach (keď pociťujem veľkú záťaž, stres alebo je akurát chrípkové a každý naokolo smrká a kašle), ale nie dlhodobo. Priateľ si dáva C-čko každý deň a niekedy aj v celkom slušných dávkach a pochvaľuje si to, ale čo ja viem, mám pred týmito vecami prose rešpekt :)

Chápem, že športovci bývajú po výkone vystavení stresovým reakciám, ktorých výsledkom je oslabenie imunity a že dáva akúsi logiku nadopovať sa látkami, ktoré ju podporujú – zinok, vit. C, vit. D, omega-3. Fakt si ale myslím, že kľúč nie je v užívaní suplementov, ale v pestrej a správne načasovanej strave. Dokonca aj zložené sacharidy, na ktoré sú niektorí tréneri takí alergickí, majú svoj význam v prevencii vyčerpania a následného vzniku stresových reakcií.

Ja sama zvyknem tu a tam užívať nejaké vitamíny alebo minerálne látky, dôkazom je práve aj článok o zinku, takže nechcem znieť pokrytecky, ak ti radím pestrú stravu namiesto tabliet. Ale sám vravíš, že máš obmedzený rozpočet a že tú suplementáciu vnímaš ako celkom značnú finančnú záťaž, tak prečo to neskúsiť bez nej? Existujú situácie, kedy to bez suplementácie nejakého vitamínu alebo minerálnej látky jednoducho nejde, ale myslím si, že šport (pokiaľ nie si v nejakej šialenej predsúťažnej fáze) medzi ne nepatrí, takže potenciálne by si vedel svojej peňaženke trochu uľahčiť život :)

–Judit

Reklamy

5 thoughts on “Vaše otázky & Moje odpovede #1

  1. Ďakujem Judit za vyčerpávajúcu odpoveď a veľmi si vážim, že si odpovedala tak ako to vidíš ty a nie ako to chcú mnohí počuť a aké sú trendy. Je dobré si vypočuť názor od niekoho kto nie je priamo zapojený vo fitnes priemysle.
    Mnoho aj uznávaných odborníkov hovorí často krát protichodné názory, takže nejak mám pocit, že je na každom aby si zobral od každého čo mu vyhovuje a trošku si prispôsobil na svoj obraz rôzne štýly a experimentoval. Doteraz som vôbec neexperimentoval s vitamínmi, minerálmi ani omega 3 mastnými, tak teraz skúsim a uvidím čo to spraví. A ako hovoríš základ je strava a tú sa snažím mať rozmanitú, toho sa držím ostatok je experimentovanie.

    Ešte jednu otázku by som mal, snažím sa stravovať systémom, prerušovaného hladovania, celkom dosť populárneho v dnešnej dobe, teda moje prvé jedlo dňa je obed okolo 12:30. a počet potrebných živín sa snažím zjesť v 7-8 hodinovo (teda 2-3 jedlá) aký je tvoj názor na toto, teraz celkom do popredia tlačené stravovanie? Lebo počúvam len o výhodách (ako lepšie inzulínová odozva, lepšie spaľovanie tuku atď.)

    Ďakujem za tvoj názor,

    • Ahoj ešte raz :)

      tiež sa v poslednej dobe začínam viac zaujímať o prerušované hladovanie (intermittent fasting), zbieram si o tom informácie a jedna moja klientka to dokonca chcela veľmi vyskúšať, tak sme na to spolu nabehli a uvidíme, ako to pôjde. Ale paušálne to každému určite neodporúčam – papierovo to síce môže mať veľa výhod, ale človek potrebuje pevnú vôľu, nie každý to zvláda a nedodržanie takéhoto režimu môže narobiť viac škody, ako úžitku. Navyše veľa ľudí napr. pri IF vynecháva raňajky, čo si nemyslím, že je celkom šťastná voľba.

      Neexistuje podľa mňa jeden spôsob stravovania, ktorý by bol vhodný pre všetkých, niekto napríklad z IF nikdy nebude schopný vyťažiť všetky pozitíva, ale naopak môže mať obrovské úspechy na pravidelnej strave 5x do dňa (po cca 3 hodinách). Väčšine ľudí z praktických ( a aj iných) dôvodov vyhovuje práve takýto štýl, ale netvrdím, že je jediný správny. Tak ak zaznamenáš úspechy s prerušovaným hladovaním, môžeš mi dať vedieť, veľmi rada sa niečomu priučím :)

  2. Ahoj Judit… Iba pred pár dňami som ,,narazil” na tvoju stránku na webe a hned ma zaujala nakoľko už dlhé roky sa venujem cvičeniu a fitnes. Asi pred vyše rokom si písala odpoveď na otázku o IFku (prerušovanom hladovaní) tiež to začínam praktizovať a chcel by som sa opýtať či už máš nejaké nové skúsenosti ohľadom tohto typu stravovania… ďakujem aĎo

    • Ahoj,

      priznám sa, že vždy, keď sa pustím do článku o IF, tak sa s tým nesmierne trápim :D sama som si k tomu nevytvorila ešte nejaký “ustálený” názor a stále sa snažím zbierať informácie a skúsenosti. Ak si v tom urobím trochu poriadok, určite to všetko spíšem aj do článku. Vďaka, že čítaš môj blog :) Pozdravujem!

  3. Ahoj Judit
    Už dlhšiu dobu sa borím s jedným problémom na , ktorý som nenašiel nikde adekvátnu odpoveď. Cvičím už strašne dlho asi 20 rokov a to dosť intenzívne (teraz mám 38) a skúšal som kadejaké stravovacie plány od sacharidových vĺn,cez počítanie kalórií, teraz skúšam IFko- niežeby to bolo nanič ale výsledky nie sú vôbec adekvátne. Som stále zaliaty tukom (a to vôbec nie som tučný) hlavne v okolí pása, skoro každý deň behávam 5km. Problémom bude, že mám v tele asi viac estrogénu ako je treba (mám aj mierne gyno) a toto je problém, že čo s tým estrogénom- dá sa tomu nejako napomôcť, hlavne stravou alebo nejakými suplementmi ? Rozmýšľal som začať brať tribulus na zvýšenie testosterónu (ale len bulharský lebo som sa dočítal, že ostatné nie sú také kvalitné a obsahujú málo saponínov) tiež som už uvažoval aj nad plastickou chirurgiou tkz. slimlipo na že vraj trvalé odsatie tuku….už fakt neviem ako dalej..alebo ? aký je na toto tvoj názor alebo vedela by si mi nejak inak poradiť ? Ďakujem

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s